Pamella, John Mchonga en Phelis - Reisverslag uit Bamburi Beach, Kenia van Mtwapa Stichting - WaarBenJij.nu Pamella, John Mchonga en Phelis - Reisverslag uit Bamburi Beach, Kenia van Mtwapa Stichting - WaarBenJij.nu

Pamella, John Mchonga en Phelis

Blijf op de hoogte en volg

11 September 2014 | Kenia, Bamburi Beach

Soms gaan dingen anders dan gepland, zo ook vandaag.
Mijn ouders gaan naar Mtwapa en ik blijf in het hotel om kleding uit te zoeken.

Ook in Mtwapa gaat het wat anders dan afgesproken. Eigenlijk zou de moeder van Mose voor de lunch zorgen, maar de oma van Mose had een slechte dag dus moest Mose koken. Hier eet je namelijk drie keer per dag warm, want dat is goedkoper dan brood. Toen mijn vader alleen bij Mose was hebben ze een half brood, boter, heel klein potje jam en fles fanta gekocht. Kosten 4 euro. Niet te geloven zo duur als levensmiddelen hier zijn.

Na de lunch hebben ze een bezoek gebracht aan de ouders van Pamella. Pamella gaat het uitstekend naar de zin op haar nieuwe school en haar resultaten zijn goed. De vader Pamella heeft al drie weken geen werk, omdat er geen toeristen zijn. Het 'huis' waar zij in wonen, wordt bewoond door meerdere gezinnen. De kamers zijn alleen gescheiden door wanden zonder plafond. Je kunt je dus voorstellen hoe gehorig het daar is. Zo stond tijdens het bezoek de televisie van de buren erg hard aan waardoor je nauwelijks met elkaar kon praten, maar het ontvangst was er niet minder hartelijk om.

John Mchonga zijn ouders waren eveneens blij met het bezoek. Alle kinderen met uitzondering van de jongste waren naar school. Voor de jongste was geen geld om hem naar school te laten gaan en ook voor de anderen was het een 'struggle' en lopen ze ook achter met de betaling. Vaak betalen ouders beetje bij beetjes en als ze te ver achterlopen worden kinderen naar huis gestuurd en mogen ze niet eerder terugkomen dan dat er een deel is betaald. Ook de vader van John heeft al een hele tijd geen werk. Wel hebben ze twee koeien en een geit die worden gevoerd met afval van de markt. Verder zijn er een paar eenden. Het zat er heerlijk en mijn vader had er wel de hele middag kunnen zitten.

Op de terugweg zijn ze bij Jamila haar moeder langs geweest om de cadeautjes voor de sponsdag op te halen. Deze waren namelijk al klaar :-)

Daarna hebben ze mij opgehaald van het hotel en zijn we met Morris naar zijn huis vertrokken. Hier was de hele familie compleet op Phelis na. Ze wonen op een mooi plekje vind ik. Fruitbomen (bananen, gaves en nog wat andere waarvan ik de naam vergeten ben) rond het huis. Daar zou ik ook wel kunnen wonen, heerlijk ruim is het daar en niet zo vreselijk druk als in Mtwapa. We hebben een gezellig samenzijn waarbij we de resultaten van de jongste bewonderen. Niet helemaal zonder reden, want de jongste vindt dat wij alleen maar van haar oudere zus houden. We maken dit goed met een lappenpop die in de tas zit :-) Ook hier is een kinderhand snel gevuld. Tegen zes uur vertrekken we weer naar het hotel, want om half zeven is het donker en is rijden niet echt een plezier. Geen licht of een lamp en dan toch drie auto's naast elkaar. Oh ja en ook nog wat fietsen zonder licht. Brr

Mose eet bij ons in het hotel nadat ze eerst even gevraagd heeft hoe het met haar oma (104 jaar) is. Mose en haar oma kunnen erg goed samen en als er iets met oma is moet Mose komen. Het gaat beter en ze wil Mose aan de tefefoon. Die legt uit waar ze is en met wie ze onderweg is en dan is het goed. Helemaal als ze gezegd heeft dat ze later op de avond gewoon thuis komt. Voor sommigen een herkenbaar verhaal denk ik :-)

Dat was het voor nu.
Groeten van
Jan, Diny en Liesbeth

• 11 September 2014 - 14:29

Herman En Siny:

Allereerst: Diny, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een dikke knuffel, dit ook voor Jan en Liesbeth.
    Verder heel erg bedankt voor jullie heldere verslagen, alsof je erbij bent.
    Doe iedereen daar de groeten en we zien elkaar binnenkort.

• 12 September 2014 - 00:43

Marianne:

Bedankt voor al het nieuws, het is goed om het te lezen, dan is het of we erbij zijn ( nu ja ..............).
    Ook vandaag of eigenlijk al gisteren, weer een drukke dag geweest. Denken jullie toch ook maar een beetje aan jezelf he.
    Heel veel succes met alles. Hartelijke groeten voor iedereen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 159