Inkopen met Dama - Reisverslag uit Bamburi Beach, Kenia van Mtwapa Stichting - WaarBenJij.nu Inkopen met Dama - Reisverslag uit Bamburi Beach, Kenia van Mtwapa Stichting - WaarBenJij.nu

Inkopen met Dama

15 September 2014 | Kenia, Bamburi Beach

Ook vandaag gaat het anders dan gepland. Vanmorgen zijn mijn ouders met Mose en Dama naar Mombasa gereden. Eerst naar het ziekenhuis voor controle en daarna met Dama inkopen doen voor haar verpleegsters- opleiding.

Een volgens zeggen aardige dokter vertelt mijn vader dat hij zijn longen thuis verder moet laten onderzoeken. Voor nu krijgt hij opnieuw antibiotica en een inhaleren mee.

Vervolgens gaan ze met Dama Damp inkopen doen. Dama is blij dat ze mee gaan, want ze ziet er ineens wat tegenop. Het zijn ook wel grote veranderingen. Dan kom je er achter dat je high schoolleventje toch nog heel veilig was. Ze gaan van de ene boekenwinkel naar de andere en slagen er in om vier van de tweeëntwintig te kopen :-( Mijn moeder zegt later dat ze niet tegen de manier van werken kan zoals dat hier gaat. Veel personeel maar toch nog lange wachtrijen. Een half uur zoeken met twee man om twee scharen. Echt alles neemt zijn tijd. Uiteindelijk hebben ze maar een van de drie verpleegster uniformen. Mose gaat later deze week bellen of ze de rest in de omgeving van de school kunnen kopen.

Uiteindelijk zijn ze tegen zes uur bij het hotel om mij op te halen. We gaan naar Mose haar huis om daar afscheid te nemen van de schoolgaande kinderen. We moeten ook een tijdje bij oma zitten, want dat vindt ze gezellig en dan fleurt ze helemaal op.

Mose moet even naar een stalletje om de hoek groente kopen en ik mag wel mee. Kleine Diny wil ook mee. Op de heenreis op de arm van Mose en later op die van mij. We kopen tomaten, een halve kool, een paprika en kruiden. Ik vraag of we ergens bananen kunnen kopen voor iedereen in het huis. Bij een ander stalletje kopen we alle bananen die deze mevrouw heeft. De kleinere kosten vijf KSC en de grotere tien. Uiteindelijk koop ik voor 125 KSC 17 bananen. Dat is ongeveer een euro. Niet te geloven.

Als we weer terug zijn kookt Mose eten. Dat wil zeggen deze keer hebben Mercy en haar moeder het meeste gedaan. We eten heel gezellig op haar kamer met de ventilator aan, want anders is het er te warm. We eten rijst met soep, aardappelen in een laagje meel, kip en salade. Toe is er thee of koffie. Ondertussen praten we over vanalles en de tijd vliegt om. Voor we vvertrekken gaan we nog even langs oma om ook daar goedenacht te wensen. Ja we komen morgen nog terug.

Allemaal komen ze mee en deze keer duurt het afscheid nemen nog wat langer. Om ongeveer tien uur zijn we terug in het hotel. Mijn ouders zijn dan precies twaalf uur onderweg geweest.

Voor nu goedenacht en tot ....
Groeten van een al slapende Jan en Diny

Liesbeth