Verjaardag Diny - Reisverslag uit Bamburi Beach, Kenia van Mtwapa Stichting - WaarBenJij.nu Verjaardag Diny - Reisverslag uit Bamburi Beach, Kenia van Mtwapa Stichting - WaarBenJij.nu

Verjaardag Diny

12 September 2014 | Kenia, Bamburi Beach

Het was de bedoeling de verjaardag van mijn moeder sober te vieren, dus kochten we 5 liter water, 5 liter ranja, snoepjes en cake.

Als we de inkopen gedaan hebben laat Mose mij met de tassen midden in Mtwapa staan en moet zelf even met een motortaxi nog ergens heen. Als ze terugkomt heeft ze een grote taartdoos voor zich. Een verrassing voor mijn moeder :-) Ze nemen te twee andere tassen mee. Een voor bij de chauffeur en een onder de doos met de taart. Ze vraagt mij of ik denk dat ik lopend thuis kom, omdat ik gezegd heb dat ik het niet zie zitten om met een motortaxi te gaan. Och dat moet wel lukken zeg ik. Zij gaan en ik loop naar Mose haar huis. Op het moment dat ik denk en nu ben ik verdwaald wuift de man van de motortaxi naar mij. Ik ben nog geen drie meter van haar huis af.

Mose versiert een muur met drie doeken (blauwe voor de achtergrond, witte en rose voor versiering eroverheen). Een tafel wordt verplaatst en alles wordt erop gezet. Dan moeten we nog wat wachten voordat alle gasten zijn gearriveerd. Als de meesten er zijn gaat de deksel van de doos en komt er een prachtige taart uit. Zelfs mijn moeder haar volledige naam staat er goed geschreven op. Geweldig. Dan wordt er gezongen. Sorry beste mensen maar dan kunnen wij toch echt niet zingen voor een verjaardag. Hier weet je dat je jarig bent. Daarna wordt er gezongen om de taart aan te snijden. Terwijl mijn moeder de taart snijdt zingen ze door om haar aan te moedigen. Dan moet ze iedereen een aan een vork geprikt stukje taart geven. Op een gegeven moment nemen wij het maar van haar over. Oh en als je nu denkt dat ieder zijn eigen vork heeft, jammer maar helaas er zijn drie vorken en daar krijgt ieder zijn taart aangeprikt. Dan zingen en dansen ze opnieuw in een opzwepend tempo dat Diny jarig is. Wat een verjaardag!!!

Tegen zeven uur gaat ieder huiswaard en wordt het overgeblevene verdeeld voor de thuisblijvers. Ook wij gaan richting ons hotel. Weer een dag voorbij. Mijn ouders zijn gesloopt, maar hebben genoten. Zo wisselen belevingen elkaar af. Eerst een emotioneel bezoek aan onze jiggerfamily en dan een uitgelaten verjaardagsfeestje. Heel simpel maar om nooit te vergeten.

• 12 September 2014 - 11:58

Van Harte gefeliciteerd Diny...Janny :-)

• 12 September 2014 - 12:19

Wat een verjaardagsfeest! Dit moet echt een dag zijn die je je hele leven niet meer vergeet, vooral als je bedenkt wat eraan vooraf is gegaan (verjaardagskindje)... Op zo'n dag heb je geen andere kado's meer nodig...

Groeten van Alfred en Marty

• 13 September 2014 - 01:41

Mo, Yas En Gir:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Diny!
    Fijn dat je zo een leuk feest hebt gehad, bijzonder! Groetjes van ons 3

• 13 September 2014 - 09:36

Corrieke:

Van harte gefeliciteerd Diny!! Leuk zo'n verjaardagsfeest op zn keniaans!! :)
    Groetjes, corrieke

• 14 September 2014 - 23:08

Schitterend, ontroerend, heftig en emotioneel dit verslag. Mooie besteding voor je verjaardag Diny.. Zo begint je levensjaar weer anders dan je gedacht had, maar absoluut speciaal!
    Liefs Marty